12 Ocak 2013 Cumartesi

Topalak

Hani tarifler biriktirirsiniz ordan burdan... Kimi arkadaştan, kimi televizyondan, kimi gazeteden dergiden. İşte böyle birikmiş bir yığın tarifim var benim de. Bu tariflerimi karıştırırken Zaman Gazetesinin 5 Şubat 2010 tarihli Cuma ekinde gördüm ki, denemek için işaretlemiş olduğum bir topalak köfte var. Bir tür bulgur köftesi olan bu tarif, Manisalı bir teyzeye ait.
Yöresel yemeklerin tarifi biraz el marifeti ister bilirsiniz, öyle malzemeleri bir araya getirmekle olmaz. Topalakları yaparken bunu bir kez daha anladım. Tarifin gazetede yayınlanmış hali burada .
Ben bu tariften iki pişirimlik topalak çıkardım. Topalak hazırlamanın püf noktası bulgur sıcaklığını kaybetmeden, yoğurup köfteleri hazırlamalısınız, dedim ya biraz el marifeti istiyor, ayrıca özleşmesi için iyice yoğurmanız gerekiyor.
Daha önce tarifini verdiğim yoğurtlu bulgur topları içinde yumurta olduğu için çok daha kolay yoğuruluyor; ama topalaklar denemeye değer.


Köfteleri yaptıktan sonra görüntü alamadan dondurucuya koymuştum. Tarifi yayınlamak için donmuş köflerin görüntüsünü aldım, böyle de çok şık görünüyorlar.

Malzemeler: Yarım kilo ince bulgur, bir çorba kaşığı tereyağı, bir çorba kaşığı sıvıyağ, arzu edildiği kadar karabiber, bir çorba kaşığı salça, 250 gr ince çekilmiş yarım yağlı kıyma ve su (tavuk suyu da olabilir), un, bir baş soğan.

Yapılışı: Derin bir kapta bulgur, bir parmak geçecek kadar sıcak su konularak ıslatılır. Karabiberi ve tuzu da bu sırada atılır. Çok kabartmadan bir baş soğan rendelenir, kıyması ve eritilen tereyağı da eklenir. Yoğrulurken aldığı kadarıyla un eklenir ki malzeme birbirini tutsun. Kıvamını aldıktan sonra bir sofraya un serpilir ve fındık büyüklüğünde olacak şekilde topalaklar hazırlanır. Bu sırada bir tencerede su kaynatılır. Kaynayan suya bir kaşık tereyağı ve biraz da sıvıyağı eklenir. Sonra da topalaklar, 10 dakika kaynadıktan sonra sıcak olarak  servis edilir.

İsterseniz üzerine sarımsaklı yoğurt hazırlayabilirsiniz, her haliyle lezzetli, ne de olsa bulgur.

Afiyet olsun.

1 yorum:

  1. Topalakları pişirince küçük oğlum Muhammed Sefa'ya(9,5 aylık) da yedirdim, pek bi sevdi.

    YanıtlaSil